vrijdag 2 september 2016

Sziget, intieme douches en de geweldige kampeerervaring

Wat begon als een random idee werd deze zomer werkelijkheid: roadtrippen naar Sziget. Samen met Yue, Stefan, Wouter en Kylian ging ik dit avontuur aan. Na weken van voorbereidingen en zeer nuttige meetings waren we er helemaal klaar voor. Tegen alle verwachtingen in kreeg ik alle bagage in de auto, al kon er niet meer door de achterruit worden gekeken, maar dat was dan jammer. We hadden het namelijk allemaal nodig en konden niets achterlaten.


Rond 3 uur 's nachts vertrokken we en onze (enige) chauffeur Wouter had er zin in en reed direct door naar Wenen. Het prachtige Wenen waar winkels om 7;40 uur open gaan en op zondag alleen de restaurants open zijn. Maar verder is Wenen wel echt mooi en leuk om een keer heen te gaan!


Na twee dagen Wenen vervolgden we onze reis en voor we het wisten waren we in Boedapest, want wauw dat ligt zo dicht bij elkaar eigenlijk. Hier ging het allemaal iets minder soepel, want het fixen van de sleutel van ons appartement en het komen bij ons appartement duurde best wel heel erg lang. Maar in de straat van ons appartement zaten heel veel supermarkten en een ijskraam waar één bolletje net zo groot was als drie bolletjes in Nederland dus dat was wel weer fijn. We besloten na een goede nachtrust bruin te worden bij een badhuis en dit was best succesvol. We waren er lekker vroeg dus we konden op bedjes liggen in plaats van op de grond op de stenen. Na deze heerlijk relaxte dag (met een klein beetje Yue was haar telefoon even kwijt struggle) maakten wij ons klaar voor de volgende en zware dag: de reis naar Sziget.

Wouter en Kylian hadden onze tenten al op het terrein opgezet op de dag dat we in Boedapest aankwamen. Dat was fijn! Het scheelde ons niet alleen bagage om mee te slepen, maar we hadden anders ook nooit meer een plek op de camping gevonden denk ik. Ik had alsnog teveel bagage en mijn tas was zo zwaar dat ik hem zelf niet eens kon tillen. Na een flinke tocht en een hoop drama met een ticketswap ticket dat niet werkte (waarvoor we uiteindelijk een nieuwe hebben gekocht en het geld van de oude niet werkende terug hebben gekregen *yeey*) waren we op het terrein en bij onze tent. Nu kon het feest beginnen: 7 dagen lang Sziget festival.


Het terrein is groot en vol. Je weet gewoon niet waar je moet beginnen met kijken en ontdekken want er is zo ontzettend veel. De 'mainroad' is afgeladen met langzaam lopende mensen en heen en weer lopen van de tent naar de mainstage duurt dan ook wel even. Af en toe moet je uitwijken want vrachtwagens rijden daar ook gewoon over een pad. Onderweg kom je allerlei eetkraampjes en plekken waar mensen staan te feesten tegen. De fissa is letterlijk overal aan. Op dag 1 (wat eigenlijk dag -1 is) hadden we regen, dat was best sad. Hierdoor hebben we niet zo heel erg veel gezien en gedaan, maar het was ook de eerste dag dus er was nog niet zoveel. De dagen erna was het ook nog verrassend bewolkt en koud en het duurde echt wel even voordat we konden klagen dat het heet was en 's avonds niet doodvroren. Gelukkig werd het wel nog warm want ik had vrijwel alleen maar zomerkleding bij me en dat wilde ik natuurlijk wel eens aandoen. Vlak bij onze tent vond je ook de Aldi. Er was gewoon een mini supermarkt gebouwd en het was geweldig. Je kon hier iedere dag warme broodjes halen en je basic boodschappen doen. Nog nooit in m'n leven heb ik in een wachtrij gestaan voor de Aldi, maar op Sziget kon het allemaal. Ook kreeg je bij iedere aankoop een reep chocola, waar je op dag 3 al niet zo blij meer mee was, maar toch best leuk.


Wij hadden besloten om voor de kampeerervaring te gaan en ik heb eigenlijk geen idee waarom. Het camping leven is niks voor mij. M'n tent in- en uitkomen was iedere dag al een uitdaging, maar ik sliep wel in m'n eentje in een driepersoons tent dus ik had het wel goed voor elkaar. Helaas voor mij kent Boedapest hele enge insecten. Grote beestjes met een soort tang als staart die moeilijk te vermoorden zijn. Je moet toch zeker wel 10 keer op zo'n beest rammen met een schoen voordat ie doodging en in een fles water bleven ze gewoon leven, zo eng. Daarnaast ging de techno stage tot 6 uur 's ochtends door en hoorde je dus ook tot 6 uur 's ochtends de bas lekker dreunen op de camping. Ook slapen mensen hier dus pas rond 6 uur, maar zijn de rond 8 uur alweer wakker. Ondanks het weinige slapen voelde ik me de eerste dagen nog verrassend fit. Het dixie dorp op de camping was minder. 's Ochtends was deze prima te doen maar later op de dag, wanneer ook het wc papier op was, werd ik niet erg blij van de wc's. Ook de camping douches waren.... bijzonder. Bij mijn eerste douche ervaring vond ik het allemaal al erg intiem, je stond je namelijk tussen de douches in uit te kleden met z'n allen, maar je had wel gewoon je eigen douchehokje. Mijn tweede douche ervaring was veel intiemer. Hier hadden de hokjes namelijk geen gordijntjes ervoor en stond iedereen dus lekker naar elkaars blote kont te kijken. Super ongemakkelijk. Ik denk niet dat ik ooit zo'n ongemakkelijk douche moment heb gehad, maar ik had hiervoor 20 minuten in de rij gestaan dus ik ging ervoor. Eenmaal thuis waardeerde ik onze gekke douche in Tilburg ineens een stuk meer.

In tegenstelling tot voorgaande jaren viel de line-up dit jaar wel een beetje tegen, maar ik moet toch zeg dat ik wel genoeg leuke bands en dj's heb gezien dus ben best tevreden, al had het natuurlijk altijd beter gekund. De vrijdag was naar mijn mening een van de beste dagen. Hier heb ik kunnen genieten van John Newman, Bastille en Editors. Best en mooi resultaat voor één dag. En vraag je 'Wie was de beste headliner?', dan is het antwoord natuurlijk Muse want wauw wat waren die weer goed. Ook ben ik samen met Kylian helemaal losgegaan tijdens onze dubstep avond. We gingen zo lekker dat we niet doorhadden hoe moe we waren tot we probeerden terug te lopen naar de tent en bijna niet meer vooruit kwamen door de pijn in onze voeten, geslaagde avond dus. Ook de nacht met Jay Hardway en Zedd was zeker wel een hoogtepunt! Al kan niet iedereen zich deze nacht nog helemaal herinneren.


Helaas voor mij werd ik op dag 5 ziek en voelde ik me vanaf dag 6 doodziek. Deze twee dagen heb ik echt bijna niks meer gedaan en bijna geen optredens meer gezien, super zonde. Uiteindelijk bleek na onderzoek in Nederland dat ik een bacterie op had gelopen op Sziget en dat ik daardoor zo'n vijf keer per dag leegliep op de wc en er ook flinke koorts bij had. De terugreis vanaf Sziget naar huis was dan ook echt een hel. Het heeft toch zeker wel bijna twee weken geduurd voordat ik me weer beter voelde maar nu eet ik alles weer en voel ik me weer vrij levend dus dat is fijn. Daarnaast ben ik ook zo'n drie kilo afgevallen, dus dat is weer mooi meegenomen.

Mijn tips als afsluiter van dit veel te lange stuk:
1. Ga naar Sziget
2. Ga niet kamperen het is kut en er zijn enge insecten
3. Never trust food in het buitenland
4. Ga altijd in badkleding naar een onbekende douche, want je weet nooit wat je aantreft

0 reacties:

Een reactie posten